Matsedel 9

Mitt i veckan får ni en försenad matsedel, och så himla spännande är den kanske inte, men mat är mat och vardagsstress är ej att förringa...
Jag tänkte lite på smaker innan. Smaken är ju som baken, det är ganska vedertaget, och jag lägger ju ut mat som jag tycker smakar gott. Och jag kryddar så att det passar mig och min familj. Men det är ju inte alls säkert att det smakar lika gott i er mun, kryddorna kanske är fel eller i fel proportion? SMAKA, laga, smaka av, justera, smaka av igen. Tanken är ju att de flesta recepten är en stomme, något att kanske bygga vidare på om man inte är helt bekväm. Jag tänker mig det som ett hus, man köper huset för att man gillar det, men man målar om, byter lite gardiner och ställer in alla sina egna möbler där för att känna sig bekväm och trivas. Så fungerar maten också. Så våga flytta soffan, den måste inte stå vid fönstret bara för att jag föreslog det! ;)

Måndag: Höstlåda med kryddkorv
Behövskryddiga korvar, typ choritzo, 4-5 morötter, 1/2 stor kålrot, 1-2 gula lökar, 3 ägg, mjölk 


 

Tisdag: Soppa med kött

Behövs: se recept på bloggen


 

Onsdag: Spättagratäng med brocoli och ädelost

Behövs: ca 600 g spätta, 250 g brocoli, 1 pkt Kelda, 75-100 g ädelost, 12 champinjoner, potatis

Torsdag: Ananaskyckling med ris

Behövs: 4 kycklingfileer, 2,5 dl matris, 4 dl buljong, 1 burk ananas + 1 dl spad, 0,5 - 1 dl syltlök, 1,5 dl riven ost, oregano


Fredag
: Köttfärssås som ni vill ha den och pasta med massor av parmesan

Behövs: köttfärs, pasta, krossad tomat, lök, svamp, kryddor(eller vad ni brukar ha) och färsk parmesanost


 

Lördag: Helstekt rostbiff med hasselbackspotatis och rödvinssås
Behövs: rostbif eller fransyska i bit, potatis, rött vin, lök, kryddor


Söndag
: Potatissoppa med bacon och varm smörgås

Behövs: potatis, purjolök, buljong, bacon, bröd, skinka, ost


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0