Lussebilar, katter, bollar eller nåt...

Idag hämtades ungarna hem tidigt från skola/dagis för att få vara med om årets lusse-bakande. Vi körde ihop en lagom stor deg i maskinen och bakade ut bilar, katter med fyra ben, getter och traditionella lussekatter. Jag passade också på att göra en hög modell pyttesmå som skall serveras till glöggen på söndag. Jag gör gärna med russinen I degen för att de inte ska bli brända och knepiga, men det är ju en smaksak. denna deg är lättbakad, bra att arbeta med och blir saftig och god. inte den största av degar, men vi tröttnar fort på saffransbröd så för oss är det lagom. Och enligt vår tradition så SKA det vara gula lussekatter med saffran i!
image74

Deg:
50 g margarin
2,5 dl mjölk
25 g jäst eller som i mitt fall, drygt en halv påse torrjäst, gärna för söta degar
1,4 dl kesella kvarg naturell
1 pkt saffran + i sockerbit till morteln
2 krm salt
1 dl socker
8-9 dl vetemjöl, var sparsam för saffransbröd blir lätt torrt
russin till garnering och så ett ägg att pensla med

Alla de torra ingredientserna fick åka ner i en bunke och blandas runt. Saffranet stöter jag i min gamla marmormortel tillsammans med en sockerbit. Sedan hälls saffranssockret ner i det torra och morteln sköljs ur med mjölken för att få med det sista. Margarin, mjölk och kesella värms till ca 40 grader och arbetas in i det torra. Min maskin gick ca 5 min till en mjuk, fuktig deg som släpper kanterna på bunken. Jag behövde 8 dl mjöl, spara resten till utbakning och var som sagt lite försiktig med mjölet.
Jäs i ca 1 h och baka ut till olika figurer. Varje år så krävs det ett test på hur det nu är man gör en "riktig" lussekatt...
Låt dem jäsa på plåten ca 25 min och garnera sedan med russin på lämpligt sätt. pensla och grädda i 250 grader ca 5-8 min beroende på hur stora bullar du har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0