Kycklingsallad med qinoa

Jag är ingen fantast av GI för jag är för lat och gillar min potatis och mina mackor alldeles för mycket för att avstå. Men jag provar gärna nya saker och för mig var qinoa nytt och en riktigt trevlig bekantskap. Vi var lata här och åt färdiggrillad kycklin i helgen med övernattensallad och fick massa kyckling över så vad göra? En varm sallad! jag föredrar sallad varm som innehåller saker som tex kött, jag är lite larvig med det där.

image66

jag använde:
köttet från 1/2 grillad kyckling i bitar
ca 2 dl qinoa
1 kruka romansallad
3 tomater
1/2 gurka
1 paprika
1 liten buk majs
ca 10 cm purjolök

till såsen:
1 burk creme fraich
1/2 paket fetaost
salt, peppar och vitlök
färsk timjan eller annan örtkydda

Börja med såsen, den mår bra av att stå till sig en liten stund.
Mosa eller riv fetaosten ner i en skål och blanda med creme fraish och kryddor. Låt stå en stund.
Skölj qinoan i hett vatten ordentligt och koka den med en tärning buljong enligt anvisningarna på förpackningen. Skär alla grönsaker och lägg i en skål.
Värm kycklingen.
Blanda ihop den varma qinoan med varm kyckling och vänd ner allt i salladen. Servera genast med såsen på toppen.
Och vi otrogna tar en bit gott böd till också... men det kan man ju låta bli om man vill vara GI.

Jag fick massor av mat över och gjorde en lunchlåda också, i den strösslade jag även jordnötter och skar en bit Cambozola-ost i bitar och stoppade ner här och var för såsen var slut. När jag värmde det i micron till lunch så smälte osten ner och gjorde det hela fantstiskt gott!!! Litet tips bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0