Höstlåda

När jag var tonåring så tillbringade jag mycket tid hos en äldre dam som heter Brita. Vi var bästisar och när jag precis hade flyttat hemifrån så bodde vi grannar. Alltså sprang man över till Brita på kvällen för en kopp kaffe, en cig och massor av prat. (ja, så illa var det på den tiden ;) Brita är husmanskostens urmoder för mig, all klassisk hederlig mat lagades där, så även denna rotsakslåda som passade mig perfekt då eftersom jag inte åt kött. Vi mumsade massor, jag som den var och hon med stekt fläsk till. idag tycker jag att det är gott med en kryddig korv till istället, men om man inte gillar kryddor så ta en vanlig tjock korv eller stek lite fläsk istället.
Om man får över så är det lätt att skära i botar när den är kall och sedan dagen efter steka upp dessa så att de får lite fin färg och äta, det är också gott.

4-5 morötter
1/2 kålrot (det är lite efter smak)
1-2 gula lökar (jag gilla två medelstora, andra vill ha mindre)
margarin
3 ägg
3 dl mjölk eller helst gräddmjölk, dvs hälften mjölk och hälften grädde
salt och peppar

Värm ugnen till 200 grader.
Grovriv kålrot och morötter +lök var för sig!
Smörj en ugnsfast form och börja med att fräsa kålrotsrivet i en stekpanna med margarin ca 3-5 min. Bottna sedan formen med kålroten. Fräs morot och lök tillsammans i margarin ungefär samma tid, om det inte får plats så kan man fräsa i omgångar. Lägg fräset ovanpå kålroten.
Vispa ihop ägg och gräddmjölken och kydda med salt och peppar. Slå äggstanningen över allt i formen och grädda i ugnen i 200 gr ca 25 min eller tills rotsakerna är mjuka och äggstanningen har stelnat.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det är en obligatorisk rätt på vårt julbord! Men då under namnet "Finsk kålrotslåda"!

Ett tips; kör den på 100 grader istället, myyyycket längre så blir smakerna ännu bättre! Å så i med lite sirap också!

2007-11-18 @ 22:06:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0