hemlagad pizza

När barnen får bestämma så blir det gärna pizza, alla får sin egen och man år bestämma alldeles själv vad man vill ha på! Till och med på barnkalasen önskas det minipizza och allt som blir över går in i frysen som snabba luncher. jag använder Jamie Olivers recept på det perfekta brödet som botten och eftersom det är en ganska stor deg så brukar det bli deg över till ett gott bröd också! Jag brukar göra så att jag bakar ut bottnarna och gör ett bröd direkt när jag är klar med bottnarna. Brödet ställer jag undan för jäsning så att det får jäsa rikigt länge, dvs medan pizzona görs klara och gräddas. det blir luftigt och gott, men var försiktig med det när det är så väl jäst så att det inte faller ihop, då får man knåda det igen och jäsa på nytt.
Om man vill så kan man göra degen bara som bröd, det ÄR ett gott vitt bröd och om man vill imponera så sätter man degen länge i förväg, dock max 12 h och låter det kalljäsa i tex kylen för en ännu bättre smak och kan ha ett nybkat böd till soppan eller brunchen eller frukosten. Det är också gott att rosta bödet eller göra vitlöksbröd av.
image64

Bröd / botten
50 g jäst (i detta fallet helst färsk)
1/2 msk honung, gärna flytande, lättare att mäta upp
6 1/4 dl ljummet vatten
1 kg vetemjöl special
1 1/2 msk salt (mycket men det behövs)
ev extra mjöl att pudra över med

Lös jästen i lite av vattnet och honungen. När jästen är löst så tillsätts resten av vattenet och mjölet. Arbeta ihop till en deg för hand eller i maskin och se till att arbeta degen ordenligt, ca 10 min. Om man gör detta för hand, se bara till att få degen att hålla i hop i bunken och häll sedan upp den och knåda den rejält. Lägg tillbaka i bunken och låt jäsa ca 40 min för pizza eller över natten i kylskåp.
Ta upp degen och slå ur luften och knåda den ordentligt. baka ut till limpor, stor pizzabotten eller många små!

Grädda pizza mitt i ugnen i 250 grader tills den fått fin färg. För bröd så sätts det in i ugnen vid 250 grader och vatten skvätts in i botten på ugnen och temperaturen sänks till 200 grader. grädda tills brödet låter ihåligt när du knackar i botten av det.

På vår pizza lägger vi färdigköpt tomatsås, skinka, ananas, lök, salami, oliver, fetaost, svamp, köttfärssås eller vad som finns hemma. Och så massor av ost ovanpå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0