kinafärs

När jag gick i grundskolan så hade vi en gul, ganska ful lärobok som vi använde flitigt när det var dags för hemkunskap. den boken svor jag på att bränna, så tråkigt tyckte jag att det var. Jag gillar mat. GOD mat, inte smaklös typisk skolmat. Men så lagade vi det som de kallade vårrullar. Fullständigt meningslöst egentligen och inte ens i närheten av en faktisk vårrulle. Men själva färsen som var fyllning var faktisk okej och liksom bet sig fast i mig. Så nu är detta modifierat och ändrat lite men en helt okej och snabb färsrätt som kan användas på lite olika sätt.
Man kan ha det till ris som en rätt i sig, funkar bra och kan då förstärkas med mer grönsaker och kanske lite grövre bitar.
Idag gjorde jag små knyten med smördeg som får gräddas frasiga i ugn, gott som lunch eller mellis om man är extra hungrig. Ett utmärkt sätt att använda upp rester på dessutom! En sallad på grönt och gurka i strimlor med lite risvinäger och sesamfrön gör det lite mer asiatiskt om man vill det!

Färsen/fyllningen (detta blir ganska mycket och räcker med fördel BÅDE till middag och som fyllning!)

*ca 400 g nöt- eller blandfärs
*finstrimlad vitkål, jag tog nästan ett kvarts huvud men ta efter smak och hyvla den gärna med osthyvel eller skär tunnt, inte så gott med en allt för tjock klump kål.
*1 purjolök, fint strimlad eller bara skivad
Kineskisk soya, sesamolja, svartpeppar, vitlök
Andra grönsaker man kan ha med är morot (grovt riven eller skivad), svamp, paprika, minimajs mm

Fräs färsen smulig och tillsätt purjo och kål. Fräs tills kålen är halvmjuk eller så mjuk du vill ha den. Smaksätt med soya, peppar, ev vitlök och sesamolja.
Om man vill ha med de andra grönsakerna så tillsätt dem samtidigt som kålen. Om man vill ha lite mer krispig paprika så vänta lite med den.

Om man vill göra knyten, låt då fyllningen svalna eller ta gårdagens... Kavla ut färdig smördeg (jag har i frysen och tar fram och tinar upp, men man kan köpa kyld som är färdigkavlad och klar att använda)
Skär i bitar, ca 12 cm stora och lägg på en hög fyllning. Nyp ihop till trianglar och grädda enligt anvisningarna på förpackningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0