Grekisk köttfärslimpa

Eller vad man nu ska kalla det... Men ganska enkelt att göra, tar lite tid i ugnen dock så kanske inget för den som kommer hem 17 och vill ha maten klar 17.30... men å andra sidan, den sköter sig ganska bra själv i ugnen så man hinner vika tvätt, läsa en läxa eller kolla på tv en stund innan middagen. Mina barn älskar fetaost så det är bra och såsen är faktisk valfri, min familj är såsomaner så vi kan inte ha mat utan sås till, men man kan ju faktiskt hoppa över den delen om man vill. Funkar också bra i matlådan dagen efter säger maken som är den som drabbas i vårt hushåll, så gör en stoor om det behövs. Jag räknar med att detta receptet är för 4 personer som är hungriga och en lunch. Men det är mellan tummen och pekfingret för vi äter mycket i vår familj...

Köttfärslimpan
400 g köttfärs, gärna nötfärs
4 msk ströbröd
1 dl vatten
1 ägg
1 gul lök
Apetina färdigtärnad fetaost eller anan valfri fetaost
1 pkt bacon
salt o peppar
ev timjan

Valfri sås:
1 pkt Kelda
1-2 msk Bong Kalvfond
1 tsk vetemjöl alt Idealmjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ströbröd, vatten och ägg och låt svälla en stund. Riv ner löken alt hacka den i små bitar, det är en smaksak. Barn som hatar lök kan föredra den riven tex... Blanda ner köttfärs, fetaost efter smak, drygt en halv burk Apetina tycker jag är lagom men man kan ta både mer och mindre. Salta ganska försiktigt för bacon och ost är salt, men peppra ganska ordentligt och tillsätt ev timjan, men inte allt för mycket, kan bli lite dominant. Gegga ihop och häll ut i en smord form och forma till en limpa. Ta baconen och lägg tvärs över limpan och stoppa in ändarna under färsen så att den blir randig på tvären.
Om du vill ha såsen, blanda kelda, mjöl och fond i en burk eller shaker. Skaka klumpfri, jag älskar idealmjöl för det minimerar risken för klumpar. Häll runt limpan och sätt in i ugnen. Låt den stå ca 45 min. Ät med kokt potatis eller mos. Vill man ha mis, skala och skär potatis i små bitar så går det fortare att koka och mosa! Gröna ärtor eller gröna bönor är gott till.


Som variation gör vi ibland istället grunden utan feta och timjan men med vanlig ost i stavar, tex det sista på frukostosten som börjat bli trist, skär i stavar och tryck ner i mitten av limpan innan baconen, lite som en rulle med ostmitt. Det är barnens påhitt, det gillar smält ost i alla former. Denna variant kan behöva något mer salt, men tänk på att baconen är salt i sig.
OCH när man lindar saker med bacon så blir det lätt rosa precis innanför, det är helt ok, köttet är klart, det är en reaktion på baconen. Det ska däremot inte vara rosa i MITTEN, men det är en anna story!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Tipsar om ICA´s fetaost som smakar ljuvligt grekiskt och brukar vara rätt billig!
Till min ätande familj skulle det avldigt bli över en lunchportion.... men så är ju min 9-åring som en vuxen i maten också.. *s* och *pust*

2007-08-30 @ 17:49:52
Postat av: Åsa

avldigt?!!!! ALDRIG skulle det stå!

2007-08-30 @ 17:50:34
Postat av: Mia

Vi kör ICAS till sallad och sås, men när jag är lat så är det så skönt med färdigtärnat och Apetina är mesig nog för att till och med passa dottern! *L* Men jag håller med, Icas är mer bräkig och helt klart prisvärd!

2007-08-30 @ 18:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0